Navajo

26 Ocak 2013

Ben olmak yerli navajo. Ben yaşamak sakin kırlarda sonra beyaz adam gelmek. Her şey böyle başlamak. Navajo fiilleri yalnız mastar halinde kullanmak, böyle rahat olmak, şimdisiz, geleceksiz, Kant’sız. Sonra beyaz adam gelmek, bizimle aynı dil, İspanyolca konuşmak, ama beyaz adam başlamak fiilleri çekmek haber kipinde, dilek kipinde, sonra bir de emir kipi kullanmak, bize rezervasyonlardan çıkmamak emretmek. Rezervasyon dışında beyaz adam yerliyi kendi işinde çalıştırmak. O işten yerli bir tek çürük dişler kazanmak. Yerliye kürdan gerekmek. Çünkü beyaz adam ağaç çöpü işe yaramamak demek çünkü steril olmamak. Beyaz adam bize kürdan satmak. Biz altın ve gümüşle ödemek. Altın ve gümüş bizim bokumuz olmak ama beyaz adam bunu bilmemek, onlardan paralar basmak, paraları elden ele geçirmek. Sonra zaman gelmek beyaz adam evlenmek, nişanlısının ve kendisinin parmağına bu muteber boktan halkalar takmak. Bu olmak bir yerde, beyaz adam oraya güney demek. Biz güney dememek, çünkü biz düşünmek, mesafeler değişken olmak, çünkü Şef Kesik Kulak bize hep söylemek dünya çok küçük olmak.

Beyaz adam şeyleri sürekli bir taraftan alıp öbür tarafa koymak ama çoğu zaman yanılmak. Büyük Şef Kesik Kulak hep söylemek Van Gogh da kulağını kesmek ama kulağı şaşırmak. Böyle olmak çünkü o kendi tablolarına saatlerce bakmak ve çıldırmak, sonra kulağı şaşırmak, çünkü tablonun solu Van Gogh’un sağı olmak ve sağı da solu olmak. Yine, beyaz adamın kutsal kitabı da yanılmak, çünkü demek tanrı insanı kendi suretinde yaratmak ama beyaz adamın tanrısı onu dünyanın dışından yaratmak, (çünkü dünyayı da yaratmak), o zaman onda kendi suretini yaratmak için onu kalbi solda yaratmak, ama kendisi kalbi sağda olmak, üstelik beyaz adamın kalbi çarpmak ama beyaz adamın tanrısının kalbi hep yatmak, çünkü ona yaşamak için bu gerekmemek. Hem bu tanrının ciğerleri de küçük ve biçimsiz olmak, çünkü nefes almak zorunda olmamak. Beyaz adamın tanrısı çelimsiz, raşitik olmak. Bu açıdan, evet, Kuzeydoğu Brezilya’daki çocukları kendi suretinde yapmak,  o çocuklar da aynada onun gibi çelimsiz, raşitik görünmek. Ama ben konuyu çok dağıtmak. Ben başlamak diş çürüğünden konuşarak, bitirmek Kuzeydoğu Brezilya’da.  Üstelik, ben  bir de fiilimsi kullanmak. Böyle olmak çünkü ben artık kültürlenmek. Beyaz adamdan çok etki almak. Benim kadın istemek ben beyaz adamın kafa derisini yüzmek ve ona bir peruk yapmak. Benim kadın istemek John Sebastian Bach’a benzemek.  Sonra büyük Şef Kesik Kulak da beni eleştirmek, çünkü ben saçlara kuş tüyü yerine balık pulu takmak. Ama böyle olmak çünkü ben kırma olmak. Benim baba olmak navajo, anne olmak keskin balık bıçağı. Şef bir de demek sen kültürlenmek çünkü tenini Michael Jakson gibi beyazlatmak istemek. Ama o bilmemek, ben bunu kamuflaj için taktik olarak yapmak. Ben onlardan gibi yapmak ve beyaz adamların arasına girmek sonra yarım kilo bokla nezih bir semtte bir daire satın almak.

Orada beyaz adamları likör içmek için davet etmek, onlar iyice alkollü olmak, ben bıçağı getirmek, saçlı derilerini yüzmek. Sonra ben deriyi kıllardan temizlemek, onunla el sanatları yapmak. Beyaz adam evini süslemek için alışverişe gitmek, ben de o el sanatları fuarında işlerimi satmak. Beyaz adama her şey için bir şey daha gerekmek: boynuna kolye gerekmek, parmağa yüzük gerekmek, duvarlara tablo gerekmek, yatağa şilte gerekmek, şilteye çarşaf gerekmek, yemeğe sos gerekmek, kahveye tatlandırıcı gerekmek, çatıya yalıtıcı gerekmek, mektuplara pul gerekmek, makarnaya rende peynir gerekmek, ata nal gerekmek, yerlinin kafasına tüy gerekmek. Kafasız bir yerliyle karşılaşmak ve beyaz adam çok şaşırmak çünkü tüyleri nereye takacak bilememek.

Beyaz adam bazen tavuk yetiştirmek ama beyaz adamın köpek gelmek ve onları yemek. Yerli kurnaz olmak: yerli köpek yetiştirmek, tavuklar gelmek ama onları yiyememek.

Ama beyaz adam navajoları yok etmek. Bu yüzden ben artık susmak gerek. Çünkü ben artık bir şey olmamak. Büyük Şef Kesik Kulak bana bunu pek çok geceler söylemek, şef göğe bakmak ve ah, demek, ah, bir şey olmamak.

 “Navajo”, Leo Maslíah, “El animal que todos llevamos dentro” kitabından.

(yazı alıntıdır)

eleştir

