Kurban(The Sacrifice / Offret)

30 Ocak 2013

Sacrificebritish1

Kurban (İsveççe: Offret, İngilizce: The Sacrifice) bir 1986 filmi. Bu, onu tamamladıktan sonra ölen Andrei Tarkovsky’nin son filmi oldu.

Özet

Film, yaşlı bir gazeteci, tiyatro ve edebiyat eleştirmeni, üniversitede estetik öğretmeni ve eski bir aktör olan Alexander’in doğum günüyle başlar. Aktör karısı(Adelaide), genç kızı(Marta) ve “sessiz” küçük oğlu “Küçük Adam” ile birlikte güzel bir evde yaşar. Alexander ve Küçük Adam bir ağaç dikerken  postane için part-time çalışan Alexander’in arkadaşı Otto, ona bir doğum günü kartı verir (“Nice mutlu yıllara”). Görüşmesinde, Alexander tanrı ile ilişkisi olmadığını(özetle ateist olduğunu) ortaya koyar. Otto çıktıktan sonra, bir tıp doktoru ve bir aile dostu, Adelaide ve Victor,  mekana gelir ve Victor’un arabasıyla Alexander ve Küçük Adam’ı eve götürmeyi teklif eder. Ancak, Alexander kalıp Küçük Adam ile sohbet etmeyi tercih eder. O monologunda, Alexander, Adelaide ile böyle uzak bir bölgede bu güzel evi kazara nasıl bulduklarını, ilk görüşte eve ve çevreye nasıl aşık olduklarını anlatır.

Eve dönelim, ailesi ve arkadaşları (Otto ve Victor) onun doğum gününü kutlamak için bu güzel evde toplanırlar. Hemşire ve hizmetçi Julia kalıp yemeğe yardım ederken, onların hizmetçisi Maria gider. Hepsi Maria’nın tuhaf görünüşleri ve davranışları üzerinde yorum yaparlar (“O benden korkuyor.”). Otto “açıklanamayan gerçek olaylar” koleksiyoncusu olduğunu ortaya koyarken, etrafında onunla birlikte sohbet ederler. Akşam yemeği neredeyse hazır olduğunda, alçak uçan bir jetin gürültüsü fazlaca duyulur ve bir televizyon programı bir Üçüncü Dünya Savaşı’nın başlayabileceğini duyurur, muhtemel bir nükleer felaket. Kahramanımız umutsuzluk içinde tanrıya tüm sevdiklerini vereceğine yemin eder (“Sahip olduğum her şeyi vereceğim, ailemi veririm, kimi seviyorsam, evimi yakacağım ve Küçük Adam’ı feda edeceğim.”) bu olay gerçekleşmezse eğer. Otto ona gidip hizmetçisi Maria ile yatmasını, onun bir büyücü olduğunu söyler. Tek kurtuluş budur.

Ertesi sabah kalktığında her şey normal görünür, ama Alexander bunun hayal olup olmadığını asla ayırt edemez. Bununla birlikte, Alexander sevdiği ve sahip olduğu her şeyi ortaya koyar. Ailesini ve arkadaşlarını (evden çıkıp başka bir yere)yürümeleri için kandırır ve o aziz evini yakmak için ayarlar, ardından ateşi hazırlar. Grup geri koşmaya başlar, yangınla paniğe kapılır, Alexander ateşi yaktığını itiraf eder, aşağı-yukarı delice koşmaya başlar. Sabah o zamana kadar görülmeyen Maria, yangın mahallinde görülür, Alexander ona koşmak ister fakat bu arada diğerleri ona engel olmaya çalışır. Hiçbir açıklama olmadan, bir ambulans bu “çok uzak” alana gelir ve iki görevli, kontrolünü kaybetmiş “görünen” Alexander’i kovalamaya başlar, ardından arabaya kapatır. Maria bisikletle uzaklaşmaya başlar, fakat yolun ortasında durur ve Alexander’in bir gün önce diktiği ağacı sulayan Küçük Adam’ı izler. Maria sahneden çıkar, minik “sessiz” Küçük Adam, filmi tek satırda dile getirir: “Başlangıçta söz vardı.(ek bilgi:bu cümle İncil’den alıntılanmıştır “JOHN 1:1 In the beginning was the Word”) Neden böyle, baba?” filmin açılışında çalan Johann Sebastian Bach’ın Matthew Passion’unda olduğu gibi.

Bu da Cannes’in web sitesine göre özet:

“Birinin kendi birliğini yenileyerek ve manevi kaynağı keşfederek hayata/yaşama devam edebileceğini göstermek istedim. Ve ahlaki özerkliğin bu türünü kazanmak için yalnızca maddi değerleri düsünmeyi durdurabilen, toplumun elleri arasında deneyin öznesi olmaktan kaçan(kişi) fedakarlıkla birine teklif etme kapasitesine sahiptir.

Tarkovski’den alıntı olup olmadığını doğrulamaz.

Fragman

Oyuncular

Müzik

  • Watazumido-ShusoHotchiku flöjt (海童道祖 法竹)”
    “Shingetsu” (心月)
    “Nezasa No Shirabe” (根笹調)
    “Dai-Bosatsu” (大菩薩)
    The Everest Records Group 3289

Stil

Kamera yavaş çalışıyor, Tarkovsky ve Nykvist’i diğerlerinden ayıran şey de bu. Filmin müziği üç ayrı parçadan oluşuyor: Johann Sebastian Bach‘ın tutkulu aryası Matthew Passion, Watazumi Doso Roshi‘nin sakinleştirici Japon flütü, ve İsveç ormanlarından ürkütücü geleneksel ilahiler(eski zamanlarda çiftlik kızları bu şekilde hayvanlarını kendi orman meralarında toplayabiliyorlar). Film aynı zamanda Leonardo Da vinci’nin “Adoration of the Magi“‘sine yakın çekimler içerir.

Film Tarkovski’nin diğer filmlerine göre daha uzun süre tutar. Açılış sahnesi (Bir takip çekimi: Küçük  Adam, Alexander ve Otto yürüyorlar ve konuşuyorlar.) 9 dakika ve 26 saniyedir, Tarkovski çalışmalarının en uzunudur. 6 ile 8 dakika kesintisiz süren sahneleri filmde görmek mümkün, ve tüm film sadece 115 çekimle hazırlandı.

Film özel olması için bir ev ve evin çevresinde yer alır.  Filmin son sahnesinde Alexander evini yakar ve uzunca bir izlemeye tutulur. Sahne 6 dakika 50 saniyedir, ve genellikle Tarkovski’nin en uzun çekimi olarak yanlış ifade edilir. Çekimi elde etmek çok zor oldu. Başlangıçta Sven Nykvist’in protestosuna rağmen sadece bir kamera kullanıldı. Yanan ev çekimi yapılırken, kamera sıkıştı ve görüntüleri mahvetti.(Bu felaket Directed by Andrei Tarkovsky ve Andrei Arsenevich’in Hayatında Bir Gün belgeselinden belgelenmiştir.)

Sahne iki hafta içinde evinde hızlı ve çok pahalı rekonstrüksiyon gerektiren bir çekim gerekiyordu. Bu kez birbirine paralel çalışan iki kamera , raylar üzerinde kuruldu. Filmin ikinci çekiminin final görüntüleri birkaç dakika sürer ve anında biter, çünkü tek çekim yakalayan bütün bir kamera ile çalışılıyordu. Çekim bittikten sonra oyuncular ve kamera arkası mürettebatı gözyaşları içinde kaldılar.(Metnin Türkçesi mevcut olmadığı için buradan çevrilmiştir. Hatalarımı düzeltmeniz dileğiyle.)

Filmden Kareler

Görüntüleri filmi izlerken aldım. Okuduğunuz metindeki sahneleri karelerde görmeniz mümkün.

bscap0032Film bu resim kesitiyle başlıyor.

bscap0033

Alexander, Küçük Adam ile kuru ağaç dikerken ona bununla ilgili bir hikaye anlatıyor.

bscap0034

bscap0035 bscap0036 bscap0037

Tarkovsky’nin vazgeçilmezleri; pencere ve kapı.bscap0038

bscap0039

(yanlış hatırlamıyorsam) 1600’lü yıllardan kalma dünya haritası.bscap0041

Hizmetçi Maria evine gidiyor, garipliği sezmişsinizdir: sonsuzluk ve renk değişimi.bscap0043

bscap0044

Dediğim gibi Tarkovsky pencerelere takmış durumda. Gördüğünüz pencere de ileri-geri esneyip duruyor. bscap0045 bscap0046

bscap0050

Filmin başındaki resim kesitinin tamamı; bir Leonardo da Vinci şaheseri: Üç Kralın Tapınışı.bscap0051

Stalker’dan da hatırlayacağımız oda sahnesinde olduğu gibi, Tarkovsky’nin odalara yaklaşımı bu şekilde.
bscap0054

Aşırı başarılı bir kompozisyon: televizyon izliyorlar.
bscap0055 bscap0056

Oda girişinin yanında bir de içinin formatı var, yine Stalker’dan hatırlayacağız, yatak odasında kamerayı aynı formatta kullanmıştı.
bscap0057 bscap0058 bscap0059 bscap0060 bscap0061

Kapılar ve yine kapılar. Sonraki karelerde yine karşılaşacağız.bscap0062 bscap0063 bscap0064 bscap0065 bscap0066

Sonsuzluk(haliyle uzak); Tarkovsky filmlerinin kaçınılmaz unsuru.bscap0067

Aklımıza her türlü düşünceyi getirebilecek bir ev. Maria’nın olur kendileri.
bscap0068

Koyunlar sağa doğru koşuyor.bscap0069 Koyunlar sola doğru koşuyor.bscap0070bscap0071 bscap0072 bscap0073 bscap0074

Bu kareye hayranım.bscap0078 bscap0079

Yatıyor, ve uçmaya başlıyorlar.bscap0080 bscap0081 bscap0082 bscap0083 bscap0084 bscap0085 bscap0086 bscap0089 bscap0090

İzlerken hayran olacağınız ev, küle dönüşmek için yeterince tutuştu bile.
bscap0091 bscap0092 bscap0093

Ve yine sonsuzluk.

Filmin her sahnesinden bir şeyler çıkarmak mümkün. Ben artık lafı burada kesip hepinize sonsuz günler diliyorum.

eleştir

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: