kitaplar rafta tozlanmasın diye

13 Ağustos 2014

tumblr_llrmnuseOJ1qzb5wzo1_1280

ağustosun şerefine, size bugün size bir anımı anlatacağım. hayatım için bir dönüm noktası oluşturan geceyi..

aklıma gelen fikri çabucak düşünüp bir format oluşturmuş ve hemen hayata geçirmiştim. hemen bir tumblr hesabı açıp kitap/sanat eksenine gidebilecek bir tema seçerek “amacımız ne yahu bizim?” yazısını hızlıca hazırlamıştım. kimseye sormadım, yanımda da kimse yoktu. amacım kapitalist dünyaya, hepinizin istediği gibi, ağır bir darbe vurmaktı! imkansıza hiçbir zaman inanmadım ve kas çalışmaya başladım: yazıyı siteye attım! “böylece teknolojik çöp çağı olan 2013’te teknolojiyi amacına bir nebze yakınlaştırıyor ve insanlık için “hala varız!” dedirtiyoruz.” tümcelerini klavyeme dökerken tam bir zapata’ydım!
ne mi istiyordum? elbette güzel şeyler: sanat, samimiyet, gelecek, mutluluk! kur’an bile “oku!” diyerek başlıyorsa, en en en önce okumalıydık. bunu istiyordum hepiniz gibi. “keşke herkes kitap okusa” tribine girmemek için insanları okutmak için onlara bir yol sundum. ne yaptım? bir site kurdum, amacımı hafif sanatsal vurgularla yazıya döktüm. sitede iki fonksiyon vardı: kitap bağışlama, kitap isteme. aynı zamanda sistem twitter üzerinden de #fazlakitabinizvarmi hashtagiyle hayat bulacaktı. tasarımını, amacını, gelecekte ne olacağını, özetle her şeyi belirleyip siteyi önce birkaç arkadaşıma atıp onlardan kitap bağışlamasını istedim. dakikalar içinde sitemde 5-6 kitap olmuştu. sonra ilk kez siteyi paylaştım. okan bayülgen’den beyazıt’a, köşe yazarlarına bir çok ünlüye siteyi retweet yaptırdım. siteye koyduğum sayaç ile tepkileri analiz ediyordum. hiç fena değildi. insanlar twitter hesabımıza geliyorlardı. mailler yağıyordu kutumuza, tebrik mailleri. kitap bağışlayanlar olmaya başladı. onları tek tek onaylıyordum. kitap isteyenleri nasıl alacakları konusunda bilgilendiriyordum. çok yorucuydu. bir anda onlarca insanla muhatap olmaya başladım. sonra işin en sevindirici kısmı gerçekleşti! yitik ülke yayınları! bana ulaşıp buluşmalarımıza sponsor olmak istediler. bana kitaplar vereceklerdi, gelenlere dağıtacaktım. ne kadar sevindiğimi tahmin edemezsiniz. beni çok mutlu eden bir başka şeyse boğaziçi üniversitesi’nin çatısı altında bir dergi olan aşiyan‘ın bizi haber yapmasıydı. ne kadar, ne kadar güzel günlerdi. ama oldukça yorucuydu. gün geçtikçe yoruldum ve ilgilenemez hale geldim. insanlar da yavaş yavaş bizi unuttular…

sokakta yürüyordum. “kitaplar rafta tozlanmasın diye” yazılı bir afiş görünce gözlerim fal taşı gibi açıldı. benim sloganımı almışlardı! üstelik aynı sistem! sadece daha büyük bir iş yapmışlar, avrupa birliği’nden fon almışlardı. parayı kırmışlardı yani biraz. 2-3 ay sonra o afişler de yok oldu. işin içine kapitalizmi sokarak kapitalizme yumruk atamazsınız çünkü. pek bir kitap döngüsü oluşturabildiklerini sanmıyorum. görmedim de. bildiğim tek şey, yorulmasaydım veya “artık bunlar burdan devam eder” demeseydim, en kötü ihtimalle “ee, daha neden yapmıyorsun” diyen biri olsaydı şuan  türkiye’nin her yanında konferanslar veriyor oluşumuz olacaktı. tabii bizim değil. bizim projemiz çatısı altında sanatçıların. bir buluşmamızda piyano çalınırdı bir sanatçı tarafından. ayın bir günü erkan oğur olurdu aramızda mesela, dinlerdik. ama olmadı. ama üzülmedim. neden mi? insanlara bir tokat atıp azıcık kendilerine getirmiştik. her halde o yoldan yürürlerdi. yürümediler. olsun.

“umarız ki her şey yolunda gider.
sevgiler dünya!
28 ağustos 2013”
şeklinde biten yazımı okudum bugün bir yıl üstüne. gitmemiş yolunda hiçbir şey. insanlar yemekleri ağzına konsun istiyorlar. fakat açlıktan öleceklerinin farkında değiller.

ben projem için “benim” demiyorum. benim ama demiyorum. samimi bir şirket çıksaydı, üstlenseydi, koordinatörlerini devreye soksaydı, isim yapsalardı yemin ederim üzülmezdim. çıkmadı. çıksa da devam edemezdi çünkü. kapitalizme yumruk indirmek kimin harcına? anında kitap şirketleri çökerdi tepesine. ama halka çökemezlerdi. biz de alışılmış çaresizliğimize boyun eğdik tekrar…

ne diyeyim? sonumuz hayrolsun.

13 ağustos 2014

 ferşat ö.

eleştir

